بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

۱۰ خوراکی برتر در جهان با ارزش غذایی بالا

سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲ ق.ظ | amir bonakdar | ۰ نظر

با توجه به تنوع مواد غذایی بیشتر ما برای انتخاب بهترین گزینه سردرگم می شویم. طبق تحقیقاتی از سوی متخصصان علم تغذیه بهترین مواد غذایی در جهان از لحاظ ارزش غذایی معرفی شده اند.

این موادغذایی اگر مرتباً خورده شوند، به شما کمک خواهند کرد که راهبردها و توصیه های غذایی متخصصان تغذیه را برآورده کرده و موادمغذی به بدنتان برسانید که به طور معمول در رژیم غذایی کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

شکلات تلخ(تیره)

شکلات تیره سرشار از فلاونوئید است؛ آنتی اکسیدانی که براساس مطالعات پزشکی از سیستم عروقی، قلب و مغز محافظت می کند. همچنین شکلات تیره به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا، ماده غذایی مفیدی محسوب می شود.

فلاونوئیدها ترکیبات آنتی اکسیدانی است. براساس دپارتمان تغذیه دانشگاه دیویس کالیفرنیا، فلاونوئید موجود در شکلات فلاونول نامیده می شود که طعم تلخی به کاکائو می دهد.

طرفداران شکلات  تیره بسیار خوش شانس هستند زیرا این نوع شکلات در میان اسیدهای چرب تک اشباع نشده خاص و ویژه بوده و با ماست و میوه نیز به خوبی سازگار است. شکلات تیره همچنین آنتی اکسیدان هایی برای سلامت قلب دارد که با رادیکال های آزاد تخریب کننده ی سلول ها مبارزه می کند.

موز

موز انواع مختلف دارد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی دارد.

در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند.

هنگامیکه موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است. در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوروپی تفرین، دوپامین و کاته چولامین وجود دارد.

خواص دارویی موز:

۱- بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها است.

۲-موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.

۳-موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند.

۴-موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.

۵-موز درمان زخم معده و روده است.

۶-گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.

۷-شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است.

۸-جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.

۹-پماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.

۱۰-ریشه موز دفع کننده کرم معده است.

 

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین ماده غذایی با ارزشی است که نباید از مصرف آن غافل باشیم. با خوردن سیب زمینی شیرین مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها به راحتی وارد بدن ما می شوند. ارزش غذایی بالای سیب زمینی شیرین باعث میشود که بدن بسیاری از کمبودهای خود را با خوردن این ماده غذایی جبران کند.

طبق تجزیه ای که به عمل آمده روشن شده است که علاوه بر قند و نشاسته، سیب زمینی شیرین دارای مقداری مواد چرب و ایپومائین، فیتوسترول، کاروتن، کلروژنیک اسید، و ویتامینهای A,B,C است.

در چین از غده آن به عنوان مقوی برای معده و طحال و کلیه استفاده می شود.

در هند و چین برای تقویت اشخاصی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند و همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری دریا گرفتگی تجویز می شود. در شبه جزیره مالایا از آن مشروبی درست می کنند که برای رفع تشنگی در مواقع تب می خوردند.

در اندونزی برگهای خرد شده آن راروی محل سوختگی و مفاصل سفت شده می مالند. ساقه ها و شاخه های آن را روی مفاصل روماتیسمی سفت شده می بندند.

نوعی از آن که دارای غده قرمز قهوه ای رنگ است که برای اسهال خونی مفید است. و شیره غده خام گیاه را روی سوختگی می مالند تسکین می دهد؛ از عده ارغوانی رنگ آن در موارد بیماری قند به کار برده می شود.

اسفناج

اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. بطوری‌که در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است. کشت اسفناج در سال ۱۸۰۶ در آمریکا شروع شد.

اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است.( پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B3 در بدن تولید می شود و نشانه های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است).

ضمناً در اسفناج مقدار زیادی آهن، ید، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید آرسنیک وجود دارد.

سیر

سیر حاوی بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی بیولوژیکی مفید می باشد که از جمله آن می توان به موادی با نام‌های بسیار عجیب و غریب زیر اشاره کنیم: آلیین، آلیناز، آلیسین، اس آلیلسیستئین، دیالین، آلیل متیل تری سولفید.

در واقع، سیر از ۳۰۰۰ سال پیش تاکنون مصرف دارویی داشته است اما فواید آن تا زمان حال در حد اعتقاد مردم عادی محدود بود. طبق گزارشی در یکی از روزنامه های انجمن پزشکی امریکا، نقش درمانی سیر در تقریباً ۱۰۰۰ تحقیق توصیف و تشریح شده است.

تحقیقات پزشکی، نقش سیر را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز تایید می کند. در ۱۹۸۳، دکتر لاو در مجله فرضیه پزشکی می نویسد، “عصاره سیر فعالیت بسیار وسیع ضد میکروبی را درمقابل باکتری ها و قارچ های بسیار زیادی نشان می دهد.

چون بسیاری از موجودات میکروسکوپی که به عصاره سیر حساسیت نشان داده اند، ازنظر پزشکی قابل توجه هستند، سیر نقش بسیار مهمی بعنوان یک عامل درمانی خواهد داشت.” یکی از روش های فعالیت سیر از طریق تقویت سلول های فاگوسیتوز (سلول های بیگانه خوار)، توانایی گلوبول های سفید برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها است.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره بلند EPA و DHA است.

حدود ۱۰۰ گرم از این ماهی دارای ۲.۳ گرم امگا ۳ است؛ البته اگر بتوانید ماهی وحشی و آزاد صید کنید این میزان به ۲.۶ گرم در هر ۱۰۰ گرم می رسد.

برخلاف بسیاری از چربی های دیگر چربی امگا ۳ حتی برای بدن ضروری نیز است؛ به عبارتی شما تنها شانس این را دارید که از طریق رژیم غذایی این چربی را دریافت کنید و بدن خود نمی تواند آن را بسازد.

بسیاری از سازمان های بهداشتی جهانی توصیه می کنند که بزرگسالان روزانه حداقل ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم ترکیب EPA و DHA مصرف کنند.

همچنین  EPA و DHA دارای چند خواص درمانی مانند کاهش التهاب، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملرد سلول های موجود در شریان ها است.

گردو

بر اساس پژوهش‌های گذشته، مصرف مواد غذایی حاوی گردو، فرآیند تخریب در مغز موش‌های صحرایی را کاهش داد. رژیم‌های غذایی حاوی گردو باعث تاخیر در فرآیند پیری، تخریب مغز و در نتیجه تقویت پردازش اطلاعات می‌شود. گردو حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که بر اساس نظر برخی‌ محققان به از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد روی دی‌ان‌ای سلولی منجر می‌شود.

همچنین گردو سرشار از “استرول‌های گیاهی” است و برای همین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. استرول‌های گیاهی دارای یک بافت شیمیایی هستند که به کلسترول نزدیک است. برای همین می‌توانند در روده‌ها کلسترول بد را به خود جذب کنند و میزان آن را کاهش دهند. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می‌یابد.

آووکادو

آووکادو دارای بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست. آووکادو گرم به گرمش پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، که برای رشد عضلات و عملکرد اعضای بدن ضروری است. حدود ۳۰ گرم آووکادو می‌تواند ۸ درصد نیاز بدن شما به ویتامین کا در روز، که باعث لخته شدن خون می‌شود را جواب دهد. همچنین حاوی ویتامین سی، ای، و آنتی اکسیدان هم هست که سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. مواد مغذی دیگری که در آووکادو یافت می‌شوند شامل فولات، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین B-6 است.

تقریبا هر ۳۰ گرم آووکادو دارای ۴.۵ گرم چربی اشباع نشده است. انجمن قلب آمریکا می‌گوید: این نوع چربی از آنجایی که سطح LDL یا کلسترول بد شما را افزایش نمی‌دهد، برای سلامت قلب ضروری است.

حتی با مصرف آن بجای چربی‌های ترانس یا اشباع، می‌تواند کلسترول شما را کاهش هم بدهد! یکی از مضرات خوردن بیش از اندازه‌ی آووکادو این است که چربی زیادی به بدنتان می‌رسد. مجموع مصرف چربی شما در روز نباید بیش از ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری دریافتی‌تان باشد. مثلا اگر ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید، خوردن حدود ۱۵۰ گرم آووکادو می‌تواند با ۵۰ تا ۷۰ گرم چربی، بیش از نیمی از نیاز بدن شما را پوشش دهد.

سیب

سیب حاوی ترکیباتی مانند اسید کافئیک، اسید کلوروژنیک، اسید الاژیک، فرولیک و ترکیبات فنولیک دیگری است، برای همین می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری کند.

سیب همچنین دارای خاصیت ضد سرطانی، کاهش دهنده اسید اوریک، رفع کننده گرفتگی صدا، جلو گیری کننده از تصلب شرایین و … است.

همچنین مسلماً سیب نمی‌تواند جای مسواک را بگیرد اما به بهداشت دهان و دندان کمک زیادی می‌کند. گاز زدن و جویدن این میوه برای سلامت لثه‌ها بسیار مفید است. علاوه بر این سیب باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود برای همین مانع رشد میکروب‌ها در دهان می‌شود. به این ترتیب امکان پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مغز بادام

مغز بادام شیرین و طعم ملایم و خوشمزه ای دارد و به سهولت از بادام تلخ تشخیص داده می شود؛ از کلیه قسمت های درخت بادام شیرین مانند شکوفه، برگ و میوه آن استفاده طبی می شود.

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین است؛ ۱۰۰ گرم بادام تازه در حدود ۲۰ گرم پروتین و ۲۴۰ میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم و فیبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ می باشد. اسید فولیک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم می شود.

بادام محتوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد. بادام دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز است.

شکلات تلخ

 
  • amir bonakdar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی