بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

۱۱ خواص جویدن آدامس که احتمالاً تاکنون در مورد آنها نشنیده اید

 

حتمالاً شما هم جزو افرادی هستید که در کودکی ۱۰ عدد آدامس بادکنکی را داخل دهانتان می گذاشتید و با دوستان خود مسابقه ی درست کردن بادکنک می دادید.

این احساس البته بعدها رنگ کمتری به خود گرفت و آدامس به یک خوراکی عادی در زندگی ما تبدیل شد. اما در این همه مدت آیا به خواص آدامس فکر کرده اید. احتمالاً بسیاری افراد آدامس را برای تنوع، علاقه ی شخصی، فرار از استرس و نظایر آن استفاده می کنند اما در خصوص خواص آدامس مواردی وجود دارد که احتمالاً از آنها خبر ندارید.

persianpishraneh.com

۱- افزایش تمرکز و ارتقای سطح حافظه

تحقیقات متعددی نشان داده اند که افزایش عملکرد ذهن یکی از خواص آدامس بشمار می رود. در بررسی نمونه های آزمایش شده مشاهده شده است که عملکردهای شناختی نظیر تمرکز، حافظه و مدت زمان عکس العمل موقع جویدن آدامس در آنها افزایش می یابد. تصور می شود که این موارد به دلیل افزایش جریان خون به مغز هنگام جویدن آدامس رخ می دهد. برخی مطالعات حاکی از افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی جریان خون به مغز هنگام جویدن آدامس است. همین عامل به نوبه ی خود میزان اکسیژنی که به مغز می رسد را افزایش می دهد و به ارتقای حافظه و دیگر عملکردهای شناختی منجر خواهد شد.

۲- ارتقای سطح هوشیاری

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که جدای از افزایش تمرکز ارتقای سطح هوشیاری نیز یکی از خواص آدامس است. هنگام جویدن آدامس حرکت فک جدای از افزایش خون رسانی به مغز باعث تحریک اعصاب و بخش هایی از مغز مرتبط با هوشیاری می شود. این مسأله به افراد کمک می کند تا مدت زمان بیشتری بیدار بمانند و احساس بهتری داشته باشند. آدامس نعنایی برای این هدف مناسب تر است.

۳- مبارزه با استرس یکی از خواص جویدن آدامس

در بسیاری افراد کاهش استرس و اضطراب یکی از خواص آدامس است که اهمیت فراوانی برایشان دارد. جویدن آدامس جایگزین بسیار خوبی برای برخی عادت های عصبی مانند جویدن ناخن و لرزاندن پاها در مواقع بروز استرس است. این مسأله حاکی از تحقیقاتی است که نشان می دهد جویدن آدامس در بسیاری موارد به کاهش ترشح کورتیزول (Cortisol) یک نوع هورمون استرس منجر می شود. جدای از این مسأله بدون شک جویدن آدامس از چرخاندن اسپینر، راحت تر و لذت بخش تر است!

۴- مراقبت از دندان ها

انجمن دندان پزشکان آمریکا (American Dental Association) جویدن آدامس بدون قند به مدت ۲۰ دقیقه پس از وعده غذا را توصیه می کند. به گفته ی آنها جدای از کاهش پلاک دندان، تقویت مینای دندان، کاهش پوسیدگی و کاهش التهاب لثه از جمله خواص آدامس در این خصوص است. دلیل آن نیز افزایش ترشح بزاق عنوان شده است که اسید دهان را کاهش می دهد. اسید دهان عامل اصلی پوسیدگی است. فقط دقت کنید برای این مسأله آدامس شما بدون قند باشد چراکه قند موجود در آدامس باعث تولید اسید شده و از خواص آن می کاهد. همچنین به دنبال آدامس های حاوی زایلیتول (Xylitol) باشید که باکتری های عامل پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

۵- کاهش ریفلاکس و سوزش معده

برای برخی افراد که با ریفلاکس (Reflux) و همچنین سوزش معده دست و پنجه نرم می کنند جویدن آدامس می تواند به کاهش اسید در مری منجر شود. افزایش بزاق دهان به فرآیند بلعیدن و هضم غذا بسیار کمک می کند.در نتیجه اسید معده رقیق تر شده و به کاهش سوزش معده خواهد انجامید. برای بهره بردن از خواص آدامس در خصوص سوزش معده از طعم های نعنایی آدامس برحضر باشید چراکه مشکل را بدتر خواهند کرد.

۶- جویدن آدامس = بوی خوش دهان

شاید مقابله با بوی بد دهان کار ساده ای نباشد اما برخی از آدامس ها این کار را به خوبی انجام می دهند. تحقیقات به عمل آمده در این خصوص نشان می دهد که آدامس با طعم دارچین باکتری های عامل بوی بد دهان را کاهش می دهد. برخی از این آدامس ها از روغن های گیاهی به دست می آیند که برای مقابله با بوی بد دهان ایده آل هستند. این روغن های گیاهی جدای از عطر دلپذیر، این باکتری ها را نیز کاهش می دهند. شاید یکی از مهمترین خواص آدامس برای بیشتر افراد مقابله با بوی بد دهان باشد.

۷- بهبود عادت های غذایی

البته بدون شک لاغر شدن و کاهش وزن یکی از خواص آدامس محسوب نمی شود اما می تواند در این مسیر به شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس کم کالری و بدون قند در کاهش اشتها و بهبود عادت های غذایی نظیر غذا خوردن استرسی مؤثر است. هنگامی که گرسنه می شوید بهتر است به جای هله هوله و میان وعده های ناسالم یک عدد آدامس را امتحان کنید.

۸- خواص آدامس در رابطه با ترک سیگار

همه ی افراد (حتی کسانی که سیگار نمی کشند) به این مسأله واقف هستند که ترک سیگار کار ساده ای نیست. بدون شک جویدن آدامس نیز جهت ترک سیگار کافی نیست. از طرفی آدامس های مخصوص ترک سیگار حاوی نیکوتین (Nicotine) کنترل شده می توانند شما را در این مسیر یاری دهند. جدای از این، مشغول بودن دهان با آدامس به لحاظ روانی به مغز شما کمک می کند تا آن را به عنوان جایگزین سیگار بپذیرد.

۹- کاهش خشکی دهان

یکی دیگر از خواص آدامس مقابله با خشکی دهان است. گفته می شود که جویدن آدامس بدون قند می تواند ترشح بزاق دهان را تا ۱۰ برابر نسبت به حالت عادی افزایش دهد. از این رو آدامس خوراکی مناسبی جهت کاهش خشکی دهان محسوب می شود.

۱۰- کاهش درد گوش ها در طول پرواز

درد گوش ها هنگام برخاستن و نشستن هواپیما از زمین تجربه ی خوشایندی نیست. تجربه های فراوانی برای مقابله با این مسأله عنوان می شود. خمیازه کشیدن، بستن راه تنفس بینی، دادن شیشه شیر به کودکان از جمله این موارد هستند اما شاید ساده ترین راهکار برای آن جویدن آدامس باشد. این مورد به شما کمک می کند که با تولید بزاق بیشتر و قورت دادن آن بین فشار هوا و فشار گوش ها تعادل ایجاد کنید.

۱۱- مقابله با حالت تهوع

برای مقابله با تهوع حرکتی یا تهوع بارداری آدامس های گیاهی و طبیعی مانند آدامس زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل و بزاق دهان به کاهش ترشح اسید معده و تحریک پذیری معده کمک خواهند کرد.

persianpishraneh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی