بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

بازرگانی پرشین پیشرانه

پخش لوازم برقی

زندگی نامه بیل گیتس : ثروتمندترین فرد جهان را بهتر بشناسید


زندگی نامه بیل گیتس داستان زندگی مردی موفق است. کسی که مسیر پر پیچ و خم رایج شدن رایانه های شخصی را هموار ساخت. ویلیام هنری گیتس (William Henry Gates) شناخته شده به بیل گیتس (Bill Gates) در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در شهر سیاتل (Seattle) ایالت واشینگتن (Washington) آمریکا دیده به جهان گشود. به عنوان بنیان گذار مایکروسافت اکنون بیل گیتس ثروتمندترین و یکی از تأثیرگذارترین افراد جهان محسوب می شود. ثروت بیل گیتس در سال  ۲۰۱۷ رقم سرسام آور ۸۶ میلیارد دلار تخمین زده شد. این میزان ثروت با تولید ناخالص ملی چندین کشور آفریقایی برابری می کند. بیل گیتس در سال های اخیر از فعالیت روزمره در مایکروسافت کناره گیری کرده و به جای آن اوقات بیشتری را در بنیاد خیریه خود می گذراند.

persianpishraneh.com

زندگی نامه بیل گیتس: سکانس ابتدای زندگی


پدر بیل گیتس یا ویلیام گیتس پدر (William Gates Sr) وکیل ارشد و مادرش مری (Mary) مدیر اجرایی یک بانک بزرگ بود. خانواده ی بیل ثروتمند بودند اما با درک چالش ها و مشکلات رکود بزرگ (Great Depression) پیش از جنگ جهانی دوم کمک زیادی به او نمی کردند. آنها بیشتر اوقات بیل را تشویق می کردند که به سختی کار کند.

بیل گیتس در سن ۱۳ سالگی در مدرسه خصوصی لیکساید (Lakeside) حضور یافت. در آنجا بود که گیتس برای اولین بار با دنیای رایانه آشنا شد. همچنین زبان برنامه نویسی بیسیک (Basic) را نیز در این مدرسه آموخت و یک بازی ساده ی دوز را با آن طراحی کرد. وی از فرآیند کار با کاپیوترها لذت می برد و در همین راستا با یک شرکت رایانه برای استفاده از رایانه هایشان در ارتباط بود. گیتس در این شرکت با کدهای منبع (Source code) مانند فورترن (Fortran)، کد ماشین (Machine Code) و لیسپ (Lisp) آشنایی پیدا کرد.

در سال ۱۹۷۳ بیل گیتس در دانشگاه هاروارد (Harvard University) پذیرفته شد. وی در آنجا به تحصیل ریاضیات و علوم رایانه مشغول بود. از آنجایی که گیتس علاقه مند بود که کدهای خود را بنویسد در اولین فرصتی که به وجود آمد شرکتش را راه اندازی کرد. بدین ترتیب بدون اتمام دوره ی دانشگاه از آنجا خارج شد.

زندگی نامه بیل گیتس : تأسیس مایکروسافت

بیل گیتس در سال ۱۹۷۶ همراه پل آلن (Paul Allen) شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. تأسیس مایکروسافتپس از عقد قراردادی با شرکت ام‌آی‌تی‌اس (Micro Instrumentation and Telemetry Systems) جهت توسعه ی سیستم عامل پایه برای ریزرایانه های جدید شکل گرفت. وی در روزهای ابتدایی تقریباً هر خط کدی که نوشته می شد را شخصاً بررسی می کرد. گیتس همچنین بر دیگر جنبه های شرکت نظیر نحوه ی بسته بندی و ارسال یک سری محصولات نیز نظارت کامل داشت.

در سال ۱۹۸۰ شرکت آی‌بی‌ام (IBM یا International Business Machines) از مایکروسافت درخواست کرد تا سیستم عامل اولین رایانه شخصی آنها با عنوان آی‌بی‌ام پی‌سی (IBM PC) را تولید کنند. مایکروسافت سیستم عامل شرکت دیگری را خریداری کرد. آن را اصلاح کرد و ام‌اس-داس (MS-DOS یا Microsoft Disk Operating System) نام گذاری کرد. بدین ترتیب آی‌بی‌ام پی‌سی با سیستم عامل ام‌اس-داس در سال ۱۹۸۱ معرفی شد.

اوایل دهه ی ۱۹۸۰ شرکت آی‌بی‌ام پیش قراول تولید رایانه بود. روند تولید رایانه های مشابه با محصولات آی‌بی‌ام نیز توسط دیگر شرکت ها به صورت فزاینده ای رشد کرد. مایکروسافت در تلاش بود تا سیستم عامل خود را به این شرکت ها ارائه دهد. بدین ترتیب با فروش سیستم عامل به این شرکت ها جایگاه ویژه ای در بازار رایانه پیدا کرد. با این اوصاف شرکت ها در صدد جایگزینی مایکروسافت در عرصه ی نرم افزار برآمدند. نرم افزارهای این شرکت مانند مایکروسافت ورد و اکسل به استاندارد این صنعت تبدیل شدند.

زندگی نامه بیل گیتس : ارائه ویندوز


در سال ۱۹۹۰ مایکروسافت با رهبری بیل گیتس اولین نسخه ویندوز را معرفی کرد. بیل گیتس با ارائه ویندوز تحول جدیدی در عرصه سیستم عامل پدید آورد. ویندوز بر خلاف سیستم عامل های گذشته به جای رابط متنی از رابط گرافیکی استفاده می کرد. ویندوز به زودی محبوبیت فراوانی پیدا کرد و تواست سهم عمده ی بازار را به تصاحب خود درآورد.

در سال ۱۹۹۵ ویندوز ۹۵ معرفی شد و استانداردهای جدیدی را به عرصه ی سیستم عامل ها عرضه کرد. این نسخه به نوعی شالوده ی سیستم عامل های آتی مایکروسافت از ویندوز ۲۰۰۰ گرفته تا ویندوز ویستا بشمار می رفت.

زندگی نامه بیل گیتس : فراز و نشیب ها


با وجود موفقیت های بیشمار مایکروسافت در عرصه سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی بیل گیتس قصد تنوع محصولات شرکت را در سر می پروراند. برای مثال اینترنت اکسپلورر به مرورگر عمده اینترنت تبدیل شده بود. البته موفقیت اینترنت اکسپلورر را می توان مرهون نصب پیش فرض آن بر روی رایانه های متعدد دانست. این سهم بزرگ در سال های اخیر رنگ باخته و جایگاه خود را به محصولاتی مانند گوگل کروم داده است.

عرصه ای که بیل گیتس و مایکروسافت تاکنون در آن موفق نبوده اند، موتور جستجو است. سیستم لایو سرچ (live search) ام‌اس‌ان متعلق به مایکروسافت در رقابت با گوگل شکست خورد و به سختی توانست ۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

مشکلات حقوقی


موفقیت های بیشمار مایکروسافت در زمینه های مختلف هزینه هایی نیز برایش در بر داشته است. در سال ۱۹۹۸ طی یک کشمکش با وزارت دادگستری آمریکا در خصوص رقابت ناعادلانه و شکایت شرکت نت‌سکیپ (Netscape)، نزدیک بود که مایکروسافت به ۳ شرکت کوچک تر تقسیم شود. در سال ۱۹۹۹ پس از طی ۳۰ ماه دادگاهی، یک قاضی، مایکروسافت را به نقض قانون آنتی‌تراست شرمن (Sherman Antitrust Act) متهم کرد و دستور انحلال شرکت را صادر نمود. در سال ۲۰۰۱ دادگاه استیناف دستور انحلال را مردود اعلام کرد اما مایکروسافت هنوز هم به اتهام سعی در انحصارطلبی مجرم شناخته شد.

این مشکلات حقوقی در سال ۲۰۰۴ نیز دوباره دامن گیر شرکت شد. اتحادیه اروپا بزرگترین جریمه تاریخ سازمان را به مایکروسافت تحمیل کرد. ردموندی ها باید ۶۱۱ میلیون دلار جریمه برای اقدام به فعالیت های انحصارطلبی خود پرداخت می کردند. مایکروسافت در سال ۲۰۰۸ نیز از طرف اتحادیه اروپا ۱٫۳۵ میلیارد دلار جریمه شد. دلیل این جریمه نادیده گرفتن حکم اول و عرضه نرم افزارهای چندرسانه ای خود به صورت انحصاری همراه با ویندوز و محروم کردن رقبا از عرصه رقابت عنوان شد.

زندگی نامه بیل گیتس : فعالیت های خیریه


بیل گیتس در سال ۱۹۹۲ با ملیندا فرنچ (Melinda French) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر به نامهای فیبی (Phoebe) و جنیفر (Jennifer) و پسری به نام روری (Rory) است. بیل گیتس و همسرش بنیاد خیریه ی بیل و ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates Foundation) را راه اندازی کردند. بیل گیتس عنوان کرده که دیوید راکفلر (David Rockefeller) در این زمینه الهام بخش او بوده است. دیوید راکفلر و بیل گیتس همواره به معضلات جهانی که توسط حکومت ها نادیده گرفته می شود توجه دارند.

بیل گیتس به بهبود استانداردهای آموزش مدارس دولتی ایالات متحده نیز اهتمام ویژه ای دارد. طبق آمار مجله ی جهانی فوربز (Forbes) در سال ۲۰۱۷ بیل گیتس با ۸۶ میلیارد دلار ثروتمندترین فرد جهان محسوب می شود.پس از او وارن بافت (Warren Buffett) آمریکایی با ثروت ۷۵٫۶ میلیارد دلار قرار دارد. بافت در اقدامی خیرخواهانه ۱۷ میلیارد دلار از دارایی خود را به بنیاد بیل گیتس اهدا کرد.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس

از سال ۲۰۰۸ تاکنون بیل گیتس بیشتر تمرکز خود را روی فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه گذاشته است. طبق برآوردها بنیاد بیل و ملیندا گیتس تاکنون بیش از ۲۸ میلیارد دلار در این راستا به جهان کمک کرده است. بیل گیتس ادعا می کند که پول برای او ارزش خاصی ندارد و تنها ثروت اندکی را برای فرزندان خود نیز بر جای می گذارد. گیتس در یک مصاحبه با دیلی تلگراف (Daily Telegraph) اظهار داشت که:

بدون شک پول برای تهیه ی غذا و لباس و احتیاجات زندگی برای من ضروری است. پول از یک نقطه به بعد برای من ارزشی نخواهد داشت. هدف اصلی، تقویت سازمان خیریه و کمک به نیازمندترین افراد جهان است.

بخش مورد علاقه ی بیل گیتس در امور خیریه به ارتقای سلامت مربوط است؛ بخصوص ریشه کنی بیماری هایی همچون فلج اطفال که کودکان را هدف قرار می دهد. محیط زیست نیز در مرکز توجه بیل گیتس قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ بنیاد او ۱ میلیارد دلار به یک پروژه انرژی پاک برای مبارزه با گرمای جهانی هدیه کرد. گیتس در خصوص فعالیت های خیرخواهانه ی خود می گوید:

این مسائل به یک مذهب و عقیده ی خاص تعلق ندارد. کرامت انسانی و برابری در این خصوص حکم فرما است. همه ی انسان ها با همدیگر برابر هستند. همان گونه که دوست داریم با ما برخورد شود باید با دیگران نیز برخورد کنیم.

persianpishraneh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی