آیا این تعداد محدود از مشتریان از محصول یا خدمت شما حس رضایت دارند؟
آیا همانقدر که شما محصول یا خدمت خود را مفید میبینید آنها هم میبینند؟
به نقل از Steve Martorelli مدیرعامل شرکت پرداخت Turnkey،
این دو مورد از کلیدیترین سوالات هر طرح کسب و کار هستند.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۲-نوآوری
نوآوری ارزش و جایگاه ویژهای در موفقیت هر کسب و کار دارد.
Amy Hutchens، تحلیلگر کسب و کار و مدیر عامل AmyK International اعتقاد دارد
که طرح کسب و کار شما باید پیشگامی را به نمایش بگذارد تا هر سرمایهگذاری
که آن را بررسی میکند از بابت بدیع بودن کسب و کار شما خیالش راحت باشد.
نوآوری عنصر اساسی هر طرح کسب و کار است.
طرح کسب و کار و مورد های غیر چشم پوشی
زمانی که نوآوری اساس نوشتن طرح کسب و کار باشد،
طرح کسب و کار به صورت تعمدی و فعالانه به سوی اجرای فعالیتهای خلاق،
بدیع و نوآورانه میرود و نویدبخش سازمانی خواهد شد که در بلندمدت با اتکا به نوآوری دوام خواهد داشت.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۳-برنامهریزی اقتضایی
تقریبا غیر ممکن است که آینده دقیقا طبق پیشبینی شما رقم بخورد.
عملا کسب و کارها در پیشبینی دقیق تقاضا و بودجهریزی دقیق ناتوان هستند.
پیشبینی سناریوهای متعدد مدیران کسب و کارها را برای تغییر مدل کسب و کار و تغییر استراتژی آماده میکنند.
در نتیجه راحتتر میتوان رویکردی جدید در نظر گرفت و از شکست جلوگیری کرد.
یک مثال رایج شاید بر اساس پیشبینی فروش باشد.
به طور مثال تصمیم میگیرید ۱۰۰۰ مشتری طی ۳ ماه جذب کنید.
اگر طرح کسب و کار شما نتواند در این زمان ۱۰۰۰ مشتری کسب نکند،
اقدام به چه کاری میکنید؟ برنامهای برای تغییر محصول دارید؟
برنامهای برای تغییر در شیوههای بازاریابی دارید؟ از چه روشی جهت ریشهیابی مسئله خود بهره میبرید؟
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۴-برای موفقیتهای بزرگ هم آماده باشید
بیشتر پیشنهادات و توصیهها بر آمادگی و جلوگیری از شکست است.
باید بدانیم که تعدادی از کسب و کارها هستند در زمان کوتاه با بخت و اقبال خوبی مواجه میشوند.
در نظر داشته باشید همیشه باید سه پیشبینی مدنظرتان باشد.
سناریو اول: آنچه پیش بینی میکنید رخ دهد( سناریو واقعبینانه)
سناریو دوم: بدتر از آنچه پیشبینی میکردید( فروش کمتر، درآمد کمتر و … ) رخ دهد (سناریو بدبینانه)
سناریو سوم:بیشتر از آنچه توقع داشتید( فروش بیشتر، درآمد بیشتر و … ) بدست آوردید (سناریو خوشبینانه)
فرض کنیم سناریو سوم رخ دهد. برای حجم بالایی از تقاضا آماده هستید؟
انبار جهت ذخیره مواد اولیه دارید؟
حسابدار دارید تا بداند چقدر درآمد داشتید و چقدر سود کسب میکنید؟
طرح کسب و کار و مورد های غیر چشم پوشی
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۵-روانشناسی مشتری
بازار هدف یکی از مباحث اصلی طرح کسب و کار است.
معمولا اطلاعات جمعیت شناختی مثل سن، جنسیت، میزان درآمد، شغل و … مورد بررسی قرار میگیرد.
یک مرحله عمیقتر شوید و موضوعات روانشناختی را هم وارد طرح کسب و کارتان کنید.
مشتری شما به چه چیزی علاقهمند است؟ چه آرزویی دارد؟ چه احتیاجاتی دارد؟
که به این بخش باید به مقدار کافی بپردازد.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۶-استراتژی حضور در شبکههای اجتماعی
در دنیای ارتباطات، شبکههای اجتماعی قدرتی غیر قابل تصور پیدا کردند
و به عنوان ابزاری تاثیرگذار برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان شناخته میشوند.
برنامهریزی حضور در شبکههای اجتماعی امری حیاتی برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا است.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۷-وفادارسازی کارمندان
طبیعتا کسب و کار شما نیازمند تامین نیروی انسانی و استخدام است.
پس از اینکه نیروها استخدام میشوند اهمیت نگهداشت نیرو قابل ملاحظه است.
هرچقدر بتوانید نیروها را با انگیزه و وفادارتر کنید
علاوه بر افزایش احتمال موفقیت، از هزینههای سنگین خروج نیرو جلوگیری کردید.
طرح کسب و کار باید به چگونگی ایجاد انگیزه دادن به کارمندان و وفادارسازی آنها اشاره کند.
همانطور که سودآوری کسب و کار مهم است،
وفاداری کارمندان و تعلق خاطر آنها به کسب و کار حیاتی است.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۸-استراتژی خروج
استراتژی خروج برای شما که با انگیزه میخواهید کسب و کارتان را آغاز کنید، آخرین سناریو است.
اما نباید از آن غافل شوید.
شاید به هر دلیلی پس از مدتی از آغاز فعالیت تصمیم به فروش کسب و کار و خروج بگیرید.
بررسی استراتژی خروج و در نظر داشتان آن اسباب و وسیلهای برای خیال راحت سرمایهگذاران است.
واقع بینانه هم بررسی کنید احتمال خروج و فروش کسب و کار وجود دارد.
بنابراین از قبل برای آن برنامهریزی داشته باشید.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۹-راهی برای اجرایی شدن برنامهها
از ایده تا اجرا فاصله قابل توجهی وجود دارد و اجرایی شدن برنامهها از چالشهای اصلی طرح کسب و کار است.
طرح کسب و کار باید راهبرد و راهنمایی جهت اجرا و پیادهسازی ایدهها و استراتژیها داشته باشد.
متاسفانه به قدری برنامهریزیها پیچیده و وقتگیر میشوند که زمان زیادی از تیم گرفتهاند
و اجرای آنها به قدری سخت و پیچیده میشود که تیم تمایلی به اجرا ندارد و نمیداند از کجا آغاز شود.
طرح کسب و کار و موارد غیر قابل چشم پوشی: ۱۰-تعهد به پیروی از برنامه و طرح کسب و کار
اگر نتوانید متعهدانه و دلسوزانه برنامه و طرح کسب و کار خود را پیادهسازی کنید،
عملا شکست خواهید خورد.
تمایل به پایان رساندن کارها و پیشبرد امور جاری عواملی هستند که طرح کسب و کار را به سود میرسانند.
طرح کسب و کار باید به امضای اعضای تیم برسد و باید طرحی باشد که همه اعضای تیم بر آن اعتقاد دارند.
باید اعضای تیم مطمئن باشند که اگر طبق طرح عمل کنند
موفق میشوند و اگر غیر از آن عمل کنند تلاشهایشان بر هدر خواهد رفت.
اصولا شکاف میان باور مدیران و اعضای تیم باعث عملکرد ضعیف و تاخیر در انجام کارها میشود.
بنابراین تیمی که مدیریت و رهبری آن باعث تعهد شود توان رقابت در بازار را دارد
و در غیراینصورت طرح کسب و کار و تیم اجرایی آن دیر یا زود از عرصه رقابت حذف می شوند.